Tuesday, November 3, 2009

ett par smaskiga recept

Jag lovade några vänner att dela med mig av två recept som jag bjöd på i helgen som var. Jag tyckte det var lite roligare att dela med mig av dom så här, på bloggen. Så enjoy!

Kikärtsbiffar
1 dl bulgur kokas och läggs i en stor skål tillsammans med:

1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
massa bladpersilja eller koriander
3 1/2 dl kikärtor
1/2 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 tsk spiskummin
2 krm kanel
2 msk vatten

Mixa allt med en mixerstav så det blir en tjock smet. Vill man kan man slänga i ett ägg också för att hålla ihop biffarna bättre vid stekning. Forma smeten till lagom stora biffar och stek i stekpanna. Vänd eventuellt biffarna i sesamfrö innan du steker dem.

Servera gärna lite yoghurt smaksatt med rivet limeskal och/eller koriander till. Eller varför inte creme fraiche med lite chutney?


Chocolate cheesecake
12 st digestivekex smulas och blandas med
100 gram smält smör.
Tryck ut smeten i en form.

3 äggulor
130 gram philadelphiaost
1/2 dl strösocker
2 dl creme fraiche
Blandas i en skål. Tillsätt
200 gram smält mörk blockchoklad (ju högre kakaohalt desto godare!)

3 äggvitor vispas till ett hårt skum och vänds försiktigt ner i resen av smeten.

Häll smeten på kexbottnen. Låt stå i frysen i minst 4 timmar innan den serveras. Mums!